Література – Музика – Філософія: осі перетину (за творами Еріка-Емманюеля Шмітта)
DOI:
https://doi.org/10.35433/2220-4555.20.2022.phyl-5Анотація
Оксана Чаплінська, Олена Юрчук. Література – Музика – Філософія: осі перетину (за творами Еріка-Емманюеля Шмітта)
У статті проаналізовано особливості реляції літератури – музики – філософії у творчості сучасного письменника, драматурга й філософа Еріка-Емманюеля Шмітта. У французькому соціокультурному просторі другої половини ХХ ст. панівною є «філософічність» літератури і «літературність» філософії, що зумовлює пошуки нового письма. Художні тексти Е.-Е. Шмітта поєднують у собі філософсько-літературні стратегії Просвітництва та підхід Ж. Дерріди до філософії як «особливого літературного жанру». Для о-мовлення своїх «філософів без слів» він обирає епістолярну форму, котра увиразнюється через вплетіння автобіографічного наративу. Замість «поштового принципу» Ж. Дерріди письменник надає перевагу лаканівському потрактуванню письма, відповідно до якого письмо має адресата й завжди приходить до нього, що дозволило досягнути ефекту діалогу з композиторами. Буття в музиці розгортається в пригоду, котрій, за Дж. Агамбеном, властива поетологічна цінність і котра має власне онтологічне значення: пригода як особливий спосіб буття, найглибший досвід у людському існуванні. Письменником власний досвід буття в музиці о-мовлюється, «сказується» і показується. Гайдеґґерівське тлумачення існування людини як «буття-закинутості» й здатності бути у творчості Е.-Е. Шмітта поступається беккерівському «буттю-піднесенню». Екзистенційна умова «буття-піднесення» реалізується на засадах естетичного досвіду, зокрема на засадах емоційно-суб’єктивного сприйняття музики. З’ясовано, що у творчості Еріка-Емманюеля Шмітта єдність філософії та літератури увиразнюється через взаємодію літератури та музики. Тріада література – музика – філософія вкорінена в буття людини, поза нею неможливе духовне зростання, досягнення цілісності й повноти буття. О-мовлюючи духовні потрясіння, спричинені музикою, письменник прокладає шлях від «естетичної пригоди» з В. Моцартом через «телепатичну музику» Л. Бетховена до синестетичної музики Ф. Шопена.
Ключові слова: музика, література, філософія, письмо, о-мовлення, пригода, «буття-піднесення», інтермедіальність.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).