Фольклорні мотиви в історичній прозі Міхала Грабовського

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/2220-4555.20.2022.fil-1

Анотація

Одне з чільних місць у літературі завжди посідав фольклор. Польський літературознавець Міхал Грабовський не лише схвалював збирання фольклору, а й сам займався цією діяльністю. Як літературний критик, він висував декілька основних вимог до тогочасної романтичної проза, а саме: історична правдивість та наявність фольклорних елементів. Проте сам Міхал Грабовський як письменник не дотягував до рівня тієї романтичної прози, стандарти якої сам же й визначав, як літературний критик. Дещо мало творчої свободи митець давав сам собі як письменнику, не вдосконалюючи власну манеру написання, а весь час наслідуючи тих літераторів, творчість котрих уважав за еталон романтичної прози, насамперед Вальтера Скотта й представників «української школи» в польському романтизмі. Для його прозових опусів характерні архаїзми, регіональні висловлювання, українізми та провінціоналізми, цитати з народних пісень, прислів’я та приказки, історичні постаті та непересічні особистості. На першому плані виступає різноманіття побутових деталей, місцевий колорит.

У проаналізованих оповіданнях та повістях Міхала Грабовського виявлено чимало фольклорних елементів та мотивів, які підтверджують його зацікавлення українською народною творчістю, зокрема: могила, повішений, пташка-ластівка, криниця, образ дівчинки-янгола. Натрапляємо на описи обрядів весільного поїзда, поховання, є кілька легенд, багато народних пісень (серед них «Ой, не ходи, Грицю…»), думи, а також значна кількість прислів’їв та приказок, загадок, повір’їв, більшість з них наведена українською мовою в польській транслітерації. Окрему увагу у творах Міхала Грабовського привернув образ могили, яка стає орієнтаційним пунктом для подорожніх, що дає прихисток і рятує їхні життя від заметілі, слугує символом єднання обох народів, уособлює вічність та пам’ять про минуле, є символом переходу від одного стану до іншого.

Ключові слова: фольклорні мотиви, прозові твори, народна творчість, героїчне минуле, національне відродження.

Посилання

Кирчів Р. Україніка у польських альманахах доби романтизму : монографія. Київ, 1965. 132 с.

Козак С. Міхал Грабовський і українська народна поезія : пер. А. Вишняускас. Наукове Товариство імені Шевченка. Записки НТШ. Праці філологічної секції. Львів, 1997. Т. ССХХХІV. С. 66–87.

Bar A. Michała Grabowskiego listy literackie. Kraków : Nakładem Polskiej Akademii Umiejętności, 1934. 450 s.

Brodziński K. O klasyczności i romantyczności tudzież o duchu poezji polskiej. Kraków : Przełom, 1946. 80 s.

Grabowski M. Literatura i krytyka: Pisma M. Grabowskiego. Wilno : Nakładem Teofila Glückberga, 1837. Т. 1. 138 s.

Grabowski M. Witolorauda. Tygodnik Petersburski. 1841. № 8. S. 42–46; № 9. S. 50–52; № 10. S. 55–56.

Grabowski M. Wybόr pism krytycznych / оprac. A. Waśko. Krakόw : Księgarnia akademicka, 2005. 249 s.

Grabowski T. Michał Grabowski, jego pisma krytyczne i pojęcia polityczne. Kraków : Сzas, 1900. 109 s.

Kwapiszewski M. Wizja koliszczyzny w prozie romantycznej Czajkowski – Grabowski – Fisz. Annals Universiyatis M. Curie-Skłodowska. Sectio FF. Philologie. Literatura. Historia. Natura. Vol. XX. Lublin, 2002/2003. 519 s.

Tarsza E. Koliszczyzna i stepy. Wilno : Nakład i druk T. Glücksberga, 1838. 155 s.

Tarsza E. Pan starosta Kaniowski. Warszawa, 1856. 179 s.

Tarsza E. Stannica Hulajpolska. Powieść narodowa. Wilno : Nakład i druk T. Glücksberga, 1840. T I. 154 s.; T II. 134 s.; 1841. T III. 128 s.; T IV. 108 s.; T V. 200 s.

Tarsza E. Zamieć w stepach. Petersburg : Druk Jozafata Ohryzki, 1862. 150 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-28

Номер

Розділ

ФІЛОЛОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ