ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ДИХОТОМІЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ І СОЛІДАРНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.35433/2220-4555.16.2019.phyl-4Анотація
Досліджено деякі тенденції концептуального осмислення перцепцій доброчесності й солідарності в західноєвропейській філософській думці, охарактеризовано доброчесну ідентичність як підґрунтя солідарності, легітимізатора співбуття індивіда і спільноти. Встановлено, що природною основою й онтологічною передумовою солідарності є соціабельність – внутрішньо притаманна властивість людей до взаємодопомоги і кооперації. Як синкретичне відчуття цілісності та нерозривності світу з подібними собі солідарність спонукає людей бути разом, оскільки кожний індивід несе в собі схожі якості, апріорні ціннісні та переконання. Звернено увагу й на таку природну засаду солідарності як потяг до безпеки, що пов’язано з інстинктом і практикою самозбереження. Зазначено, що первісним антропологічним компонентом солідарності є раціональна доброчинність індивіда, яка виявляється в публічній сфері.
Здійснено філософську рефлексію щодо пошуку смислів, форм і способів солідарного співбуття людей. На основі аналізу філософської спадщини Цицерона, Арістотеля, Августина Блаженного, Дунса Скота, з’ясовано, що коли в суспільно-політичному житті домінуючою стає приватна сфера, то суспільство опиняється в стані "війни всіх проти всіх". Щоб урівноважити публічну та приватну сфери життя, необхідна раціонально врівноважена та альтруїстична дія "виставлення" самого себе із потаємного кола приватного життя з метою ідеального вдосконалення суспільного. Встановлено, що з ХVI ст. право на солідарність почало осмислюватись як одне з природних прав і розлядалось в межах теорії суспільного договору, реформаторської теорії німецького кальвініста Й. Альтузія, а доброчесність отримала прагматично-імітаційне тлумачення (Н. Макіавеллі). Охарактеризовано просвітницьку і революційно-національну форми солідарності XVII – XVIII ст., особливості механічної (міфологічної) й органічної солідарності за Е. Дюркгаймом. Розглянуто доброчесність як підґрунтя солідарності в сучасних умовах, новітні форми сумісності індивідуального і спільнотного із врахуванням історичного досвіду. Констатовано, що процес національної консолідації в Україні за роки незалежності не набув системного та цілісного характеру, а був переважно фрагментарним та ситуативним. Обґрунтовано, що українському суспільству необхідно запропонувати надійні солідаритети.Посилання
Mansfield H. C. Мachiavelli's Virtue. Chicago & London, 1996.
Pocock J. G. A. Barbarism and Religin, Volums II, Cambridge University Press, 1999.
Turenko O. Value and semantic orientation of a gothic personality in scotus’s axioms of beatitude aspiration Схід. К., 2019. № 3. С. 16–21.
Арендт Х. Vita activа, или О деятельной жизни. СПб. : Алетейя, 2000. 437 с.
Арендт Х. О революции. М. : "Европа", 2011. 464 с.
Бауман З., Донскіс Л. Плинне зло. Життя без альтернатив. К. : Дух і Літера, 2017. 215 с.
Бауман З., Донскіс Л. Моральна сліпота. Втрата чутливості у плинній сучасності. К.: Дух і Літера, 2014. 280 с.
Гьофе О. Демократія в епоху глобалізації. Київ : ППС-2002, 2007. 436 с.
Дюркгейм Э. О разделении общественного труда. М. : Канон, 1996. 432 с.
Європейський словник філософій: Лексикон неперекладностей. Том 1. К.: ДУХ І ЛІТЕРА, 2009. 576 с.
Нісбет Р. Догма консерватизму В Консерватизм. Антологія. 2-ге вид. / Упоряд. О. Проценко. В. Лісовий. К. : "Простір", "Смолоскип". 2008. С. 142–177.
Ортега-і-Гасет Х. Вибранні твори. К.: Основи, 1994. 420 с.
Рено Ф. Політес Просвітництва (закони, звички, манери). К. : Стилос, 2016. 339 с.
Рорти Р. Случайность, ирония и солидарность [пер. с англ. И. Хестановой и Р. Хестанова]. М. : Русское феноменологическое общество, 1996. 284 с.
Себайн Дж. Г., Торсон Т. Л. Історія політичної думки. К. : Основи, 1997. 838 с.
Тейлор Ч. Секулярна доба. Книга перша. К. : Дух і Літера, 2013. 664 с.
Цицерон М. Т. Об обязанностях В Цицерон М. Т. О старости. О дружбе. Об обязанности. М. : Наука, 1975. С. 58–156.
Цицерон М. Т. Речь в защиту Тита Анния Милона. В Цицерон М. Т. Речи в 2-х т. Т. ІІ. М. : АН СССР, 1962. С. 221–252.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).