КОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ ЗАРУБІЖНОГО ДОСВІДУ ВПРОВАДЖЕННЯ ДОМАШНЬОЇ РОБОТИ В НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС
DOI:
https://doi.org/10.35433/2220-4555.23.2025.ped-7Ключові слова:
досвід, компаративний аналіз, види домашніх завдань, цілі та завдання домашньої роботи, обдаровані учні, заклади загальної середньої освітиАнотація
У статті зазначено, що домашні завдання є навчальною діяльністю, яку учні виконують вдома, і вона тісно пов'язана зі змістом навчання, відображеним у навчальних програмах. Домашні завдання можуть повторювати та закріплювати пройдений на уроці навчальний матеріал, розширювати його, доповнювати, готувати інформацію до нового уроку тощо.
Розглянуто особливості реалізації домашньої роботи в закладах освіти різних країн. З метою виявлення спільних та відмінних рис використання домашньої роботи у процесі навчання в Україні та світі обрано метод компаративного аналізу. Для його реалізації визначено перелік найбільш суттєвих педагогічних фактів (зміст поняття, характеристика компонентів, суттєві ознаки, умови реалізації, характерні особливості досвіду), відповідно до яких вивчався досвід. За результатами аналізу встановлено факт сформованості процесу навчання як загальноприйнятої концептуальної ідеї, що вимагає врахування освітніх реалій сьогодення з позицій економічного, соціального, політичного та культурного розвитку окремої країни.
Підкреслено переваги (максимально комфортні умови для роботи учня, оскільки він працює вдома в зручний для себе час; можливість індивідуального навчання, коли кожен учень не тільки виконує індивідуальне завдання, а й сам процес виконання завдання не залежить від інших учнів) та недоліки (неможливість контролю та допомоги з боку вчителя під час виконання домашнього завдання; слабо виражена можливість групової та командної роботи; відсутність можливості контролювати час і тривалість виконання завдання) домашньої роботи порівняно з іншими формами організації навчання.
Зроблено висновок, що домашня робота залишається важливою частиною навчального процесу у всіх країнах, при цьому розширюються, з'являються нові типи домашніх завдань. Разом з тим час, витрачений на виконання домашніх завдань, не впливає на результати шкільного навчання.
Посилання
Homework. URL: https://educationendowmentfoundation.org.uk/education-evidence/teaching-learning-toolkit/homework (дата звернення: 24.04.29025).
TIMSS 2011 INTERNATIONAL RESULTS IN SCIENCE. URL: https://timss.bc.edu/timss2011/downloads/T11_IR_S_Chapter8.pdf (дата звернення: 24.05.29025).
Úmluva o právech dítěte a související dokumenty. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, 2016, s. 2–18.
Домашні завдання «за» і «проти». URL: https://www.lidovky.cz/domov/domaci-ukoly-pro-a-protinektere-deti-se-az-doma-nauci-to-co-bymely-umet-uz-ze-skoly-ale-skola-za-t.A180420_214658_ln_noviny_ele (дата звернення: 20.04.29025).
Домашні завдання у Сінгапурі. URL: https://www.best-tuition.com/Mathematics-Homework-inSingapore-Secondary-School.html (дата звернення: 14.04.29025).
Концепція домашньої роботи. URL: https://docplayer.cz/3951713-Koncepce-domaci-pripravy-zaku.html (дата звернення: 14.05.29025).
Концепція домашньої роботи. URL: https://zskaterinky.cz/o-skole/vzdelavani/koncepce-domaci-pripravy/ (дата звернення: 14.04.29025).
Навчання у Словенії. URL: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/teaching-and-learning-single-structureeducation-35_en (дата звернення: 14.05.29025).
Павленко В.В. Компаративна педагогіка: посібник-практикум. Житомир, 2019. 60 с.
План шкільного навчання у Литовській Республіці. URL: https://e-seimas.lrs.lt/portal/l%20e%20g%20a%20l%20Ac%20t%20/%20l%20t%20/%20TA%20D%20/%20c%208%204%20f%20e%203%201%202%204%20a%202%20a%201%201e78869ae36ddd5784f?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=6a0b6bfd9474-4bdd-aedc-e5dc106647ec (дата звернення: 20.04.25).
Посібник для виконання домашніх завдань (сайт департаменту освіти Австралії). URL: https://www.education.vic.gov.au/Pages/default.aspx (дата звернення: 20.04.25).
Фінська школа. URL: https://takprosto.cc/finskaya-shkola/ (дата звернення: 20.04.25).
Australian children among the world's «moststressed» about homework. URL: https://honey.nine.com.au/parenting#ixzz%206EULfAymo (дата звернення: 20.04.25).
Prace domowe w szkole podstawowej nieobowiązkowe. Rozporządzenie podpisane. URL: https://www.gov.pl/web/edukacja/podpisanie-rozporzadzenia (Дата звернення: 20.04.25).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).