ЗМІСТ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ В ПОЛЬЩІ
DOI:
https://doi.org/10.35433/2220-4555.23.2025.ped-6Ключові слова:
вчитель початкової школи, компетентності, магістратура, педагогічна підготовка, дошкільна педагогіка, шкільна освіта, послідовна та паралельна моделі підготовки, практикаАнотація
Підготовка вчителя початкової школи є одним пріоритетних напрямів у контексті освітніх викликів. Вивчення зарубіжного досвіду та його критичне осмислення сприяє визначенню напрямів удосконалення змісту підготовки педагога. У статті проаналізовано зміст підготовки майбутнього вчителя початкової школи на рівні магістратури на прикладі освітніх програм підготовки на Педагогічному факультеті Варшавського університету. З’ясовано, що підготовка майбутнього вчителя у Польщі може відбуватися за паралельною і послідовною моделями навчання. Проаналізовано зміст підготовки фахівців за спеціальностями «Дошкільна педагогіка та рання шкільна педагогіка з педагогічною терапією» (2 роки навчання) і «Дошкільна та рання шкільна педагогіка» (5 років навчання). Визначено, що підготовка майбутніх учителів відбувається за п’ятьма модулями: психолого-педагогічна підготовка, змістова підготовка, дидактична підготовка, підготовка до викладання предмету, підготовка в галузі спеціальної освіти. Охарактеризовано зміст окремих модулів освітніх програм підготовки. Наголошено на ролі та змісті практичної підготовки майбутніх учителів. З’ясовано види, обсяг, завдання та зміст педагогічної практики за дворічною та п’ятирічною магістерськими програмами. На основі аналізу актуальних запитів щодо підготовки вчителя, вивчення польського досвіду окреслено деякі вимоги до змісту та організації педагогічної підготовки вітчизняних фахівців: 1) необхідність тісного зв’язку і зменшення розриву/ неузгодженості між теоретичним навчанням та практичною підготовкою майбутнього вчителя; 2) використання відповідних форм, методів, технологій підготовки, упровадження сучасних методичних рішень у процес підготовки майбутніх учителів; 3) формування/розвиток інтелектуальної культури викладача і студента та забезпечення етики академічного середовища.
Посилання
Herbst M., and Zając T. Towards a better understanding of self-selection to teacher training programmes: A case study of a renowned public university in Poland. Central European Economic Journal. 2023. № 10 (57). Р. 371–390. DOI: 10.2478/ceej-2023-0021.
Kuchai O. V. Teacher Training Technologies in Poland and Ukraine. American Journal of Educational Research. 2013. № 1 (11). Р. 566–570. DOI: 10.12691/education-1-11-19.
Kuchai O. Theoretical Training of Modern School Teacher in Poland and Ukraine. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. 2014. Vol. 1, №2,3. Р. 276–281. DOI: 10.15330/jpnu.1.2,3.276-281.
Marciniak M., Forecka-Waśko K., Kasprzak M., Jaskulska S. Metoda microteachingu w edukacji przyszłych nauczycieli. Studia Edukacyjne. 2024. № 74. Р. 95–103. DOI: 10.14746/se.2024.74.6.
Programy studiów. URL: https://www.pedagog.uw.edu.pl/studia-i-studenci/studia-stacjonarne/program-studiow/ (Дата звернення: 24.03.29025).
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Dz.U. 2021. Poz. 1450.
Sağ R., Miłek K., Orlykovskyi M. The system of educating teachers of preschool and early school education and the possibilities of teacher training in the future (or in current conditions) in Poland. Kultura i Wychowanie. 2023. № 2(24). S. 69–81. DOI: 10.25312/2083-2923.24_05rskm.
Szempruch J. Problemy kształcenia i doskonalenie nauczycieli w Polsce – w kierunku profesjonalizacji zawodu. Studia BAS. 2022. № 2(70). S. 27–47. DOI: 10.31268/StudiaBAS.2022.11
Stoika O. The digitalization of teacher professional training in the republic of Poland, Hungary and Ukraine: the formulation of the problem. Continuing Professional Education: Theory and Practice. 2021. № 4, P. 86–93. DOI: 10.28925/1609-8595.2021.4.10
Surma B. Wdrożenie modelu kształcenia nauczycieli przedszkoli i szkół i wczesnoszkolnych w Polsce. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. 2021. № 2(60). Р. 81.
Wniosek o dostosowanie programu studiów od roku akademickiego 2019/2020. URL: https://www.pedagog.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2020/05/program-pen-dzienne.pdf (Дата звернення: 24.03.29025).
Wronska M. Early Years Teacher Training Through Practice. The Polish Example. International Journal of Pedagogy Innovation and New Technologies. 2023. Vol. 10, №1. Р. 79–90.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).