Україно-польське співробітництво у контексті діяльнісного підходу та сучасних викликів
DOI:
https://doi.org/10.35433/2220-4555.23.2025.ped-4Ключові слова:
україно-польська співпраця, сучасні виклики, діяльнісні засади, професійна підготовка педагога/фахівця, креативне/критичне мислення, професійна компетентністьАнотація
У дослідженні проаналізовано основні напрями україно-польського співробітництва у контексті сучасних викликів. Виділено такі аспекти: підготовка наукових кадрів, діяльність науково-педагогічних шкіл, спільні українсько-польські наукові розвідки, проблеми сталого розвитку, проведення міжнародних форумів, випуск спільних монографій, наукових збірників; інноваційні стратегії у професійно-педагогічній освіті на основі світового і вітчизняного досвіду. Відповідно до сучасних вимог підготовлено колективну україно-польську монографію, де представлено діяльнісні засади професійно-педагогічної підготовки компетентних фахівців: цілепокладання як спрямованість на подальшу творчу співпрацю та підготовку сучасних компетентних фахівців; теоретичні і методологічні засади досліджуваної проблеми; ментальна та практична діяльність педагогів, майбутніх фахівців щодо розвитку творчого мислення особистості засобами інноваційних цифрових технологій; неперервність освіти як умова зростання творчого потенціалу фахівців; здоров’язбережувальні технології, що передбачають забезпечення безпеки життєдіяльності громадян.
До перспектив україно-польських досліджень віднесено: подальше обґрунтування теоретичних та методологічних засад особистісного та професійного становлення майбутніх фахівців у ситуації воєнного стану та відродження Української держави, розробка інноваційних стратегій та технологій українськими та польськими дослідниками, реалізації їх у практичній діяльності; розробку цифрового освітнього та наукового простору.
Посилання
Діяльнісні засади підготовки майбутніх компетентних фахівців в умовах сучасних викликів /Дубасенюк О. А., Шарлович З. П., eds. MANS w Łomży; ЖДУ імені І.Франка, Ломжа-Житомир. 2024. 366 с.
Дубасенюк О., Сидорчук Н., Вознюк О. Науково-педагогічна співпраця Житомирського державного університету імені Івана Франка з Інститутом педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України як ресурс розвитку творчого потенціалу педагогічних працівників. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2024. Вип. 1 (25). С. 74–86.
Дубасенюк О. А. Інноваційні стратегії у професійно-педагогічній освіті. Інноваційні освітні технології: світовий і вітчизняний досвід використання в системі неперервної освіти: монографія / відп. ред. Барановська Л. В. (Київ, Україна), Морська Л.І. (Жешув, Республіка Польща). Біла Церква: ТОВ «Білоцерківдрук». 2022. С. 140–153.
Професійна освіта: педагогіка і психологія: польсько-український, українсько-польський щорічник / за ред. Т. Левовицького, І. Вільш, І. Зязюна, Н. Ничкало. Ченстохова-Київ. 2008. 340 с.
Сталий розвиток: проблеми і перспективи /за ред. О. А. Дубасенюк: зб. наук. праць. Житомир: Вид-во «Полісся». 2015. 412 с.
Становлення і розвиток науково-педагогічних шкіл: проблеми, досвід, перспективи: зб. наук. праць / за ред. В. Кременя, Т. Левовицького. Житомир: Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2012. 692 с.
Освіта для майбутнього у перспективі орієнтації на ринок праці. Дебати, зариси, польсько-українські рефлексії / наукова ред. Ришарда Герлаха, Ренати Томашевської-Ліпіц. Bydoszcz, Бидгощ: Вид-во Ун-ту Казімира Великого. 2017. 302 с.
Цифрова трансформація та диджитал технології для сталого розвитку всіх галузeй сучасної освіти, науки і практики: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., 26 січ. Харків; Ломжа, 2023. 416 с.
Dobrołowicz W., 1995. Psychodydaktyka kreatywności. WSPS, Warszawa.
Fazlagić J. Kreatywni w biznesie. Warszawa: Poltext. 2015
Nęcka E. Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Oficyna Wydawnicza «Impuls». 1994.
Siedlecki A. Sekrety techniki aktorskiyi. Rzeszow, wyd. FOSZE. 2007.
Szmidt K.J. Pedagogika twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. S. 299–300. 2007.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).