ПЕДАГОГІЧНІ РОЗВІДКИ ПРО ВОЛИНСЬКИХ ЧЕХІВ В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/2220-4555.23.2025.ped-3

Ключові слова:

національні меншини, волинські чехи, педагогічні розвідки, польська шкільна освіта, чеське шкільництво, реформи освіти, Чеська Матіца Шкільна, Чеське товариство імені Ян-Амос Коменського, педагог Вацлав Пршигода

Анотація

У статті проаналізовано інтеграцію національних меншин, які проживали на території сучасної України в ХІХ ст. та на початку ХХ ст., зокрема волинських чехів, в українське суспільство.

Автори описують історичний, культурний та активний педагогічний вплив волинських чехів на розвиток культури, економіки, освіти тодішньої України. Зазначено, що розуміння важливості створення системи національної освіти, шкільництва на становлення демократичного, розвинутого суспільства сприяло появі культурно-освітніх інституцій, які існували на території України.

Вони зіткнулися з певними труднощами у розвитку шкільної освіти, зокрема це був мовний бар'єр, фінансові проблеми, застарілі методи та форми навчання, а особливо контроль з боку російського уряду. У статті зазначено, що важливу роль у підтримці освіти серед чехів відігравали громадські організації, такі як Чеське товариство ім. Я.А. Коменського та Чеська Матіца Шкільна. Вони засновували школи, підтримували їх фінансово та організовували культурно-просвітницькі заходи. У 1930-х роках політична ситуація в СРСР призвела до закриття багатьох національних шкіл, включно з чеськими, як частину загальної політики ліквідації національних меншин. Незважаючи на труднощі, волинські чехи змогли зберегти свої освітні та культурні здобутки завдяки організаціям і громадським ініціативам, що сприяло розвитку освітніх інституцій навіть у міжвоєнний період. Один з найяскравіших прикладів педагогів-експериментаторів був В. Пршигода. Його основні ідеї полягали у створенні єдиної школи, диференціації, трудової і виробничої школи, запровадженні індивідуального навчання, зосередженні уваги на колективному вихованню, науковому управлінні школою, зміцненні шкільного самоврядування, шанобливому ставленні до дитини.

Посилання

Бармак М. В. Німецьке, чеське та єврейське населення Волинської губернії (1796–1914 рр.): розселення, господарське життя, міграції. Тернопіль, 1999. 206 с.

Березюк О. С., Власенко О. М. Теорія і практика чеських рухів на Волині: духовний феномен : зб. наук. пр. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2017. 192 с.

Березюк О., Березюк Ю., Процюк І. Умови реформування слов'янської освіти в педагогічних працях Вацлава Пршигоди та Євгена Рихліка. Українська полоністика. 2021. Т. 19. С. 151–160.

Богуш А. М. Духовні цінності в контексті сучасної парадигми виховання. Виховання і культура. 2001. № 1. С. 6–8.

Главачек Р., Солдатюк М. Чехи на Дубенщині. Дубно і світ: міжнар. ювіл. наук.-теорет. конф., присвячена 900-річчю м. Дубна, 25–26 серп. 2000 р. Дубно, 2000. С. 27–28.

Опанащук І. П. Фізична культура і спорт у Волинській губернії (кінець ХІХ – початок ХХ ст.). Житомирщина на зламі тисячоліть / за ред. М. Костриці. Житомир: М.А.К., 2000. 390 с.

Солдатюк М. С. Культура, громадське життя та побут волинських чехів. Чехи на Волині: історія і сучасність: матеріали міжнар. наук.-краєзнав. конф. (Житомир–Малин, 2001) / відп. ред. М. Ю. Костриця, В. І. Тимошенко; Житомир. наук.-краєзнав. т-во дослідників Волині, Малин. рай. держ. адм., Малин. рай. рада, Чеське культур.-освіт. т-во «Малинівське». Житомир; Малин: Волинь, 2001. 119 с.

Чернілевський Д. В., Гішенічнюк О. В., Сідячева К. В. Духовна культура особистості: навч. посіб. Київ–Вінниця: Академія креативної педагогіки, 2009. 384 с.

Черепанова С. О. Філософія родознавства: навч. посіб. Київ: Знання, 2008. 460 с.

Шиляр Л. Є. Національні меншини в політико-правовому просторі України (проблеми культурної самоорганізації та розвитку). Київ, 2002. 196 с.

Berezjuk O. Etnografický a historický výzkum volyňských Čechů. Čeština na Volyni. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. P. 133–156.

Vazulik J. Dějiny volyňských Čechů. Léta 1868–1914. Praha, 1997. 210 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ