РОЗВИТОК ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ЯК ВАЖЛИВИЙ НАПРЯМОК ЗАГАЛЬНОПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ І СТАНОВЛЕННЯ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • Інна Асаулюк Вінницький державно педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна https://orcid.org/0000-0001-8119-2726
  • Василь Каплінський Вінницький державно педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна https://orcid.org/0000-0003-0829-1079
  • Роман Тетерук Вінницький державно педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна https://orcid.org/0009-0000-3463-1829

DOI:

https://doi.org/10.35433/2220-4555.23.2025.ped-1

Ключові слова:

педагогічна майстерність, загальнопедагогічна компетентність, зміст навчальної дисципліни, становлення вчителя фізичної культури

Анотація

У статті розкривається зміст навчальної дисципліни «Основи педагогічної майстерності» та його спрямованість на розвиток професійно-педагогічної компетентності як важливого напрямку загальнопедагогічної підготовки і становлення фахівця з фізичного виховання. Важливою ознакою змісту є його практикоорієнтованість, оскільки спрямований на розвиток у здобувачів вищої освіти педагогічного мислення, творчої уяви, мовленнєвої компетентності, формування вмінь внутрішньої і зовнішньої педагогічної техніки та формування індивідуального стилю професійної діяльності. Його потенціал містить у собі широкі можливості для розвитку пізнавальних інтересів, стимулюванні прагнення до професійного самовдосконалення, творчих здібностей. З поміж загальних компетентностей, які формує навчальна дисципліна: здатність оволодівати сучасними знаннями, працювати в команді, використовувати оптимальні засоби впливу, здатність до міжособистісної взаємодії, здатність бути критичним і самокритичним, творчо застосовувати набуті знання у практичних ситуаціях, спонукати здобувачів освіти до зміцнення здоров’я, застосовувати сучасні технології управління суб’єктами сфери фізичної культури і спорту, здатність до безперервного професійного розвитку і фізичного самовдосконалення. Таким чином, зміст характеризується всеохопністю, відображає всі складові, напрямки і аспекти педагогічної майстерності. Запропонований підхід до вивчення навчальної дисципліни «Основи педагогічної майстерності» та проведення університетського конкурсу педмайстерності забезпечує формування високого рівня її складових: майстерності усного мовлення, майстерності спілкування, майстерності проведення уроку та виховного заходу, майстерності володіння собою, а також майстерності розв’язання проблемних педагогічних ситуацій.

Посилання

Асаулюк І., Каплінський В. Роль і місце навчальної дисципліни «Основи виховної діяльності вчителя фізичної культури» в системі підготовки спеціаліста з фізичного виховання. Фізична культура, спорт та здоров’я нації: зб. наук. праць. Вип.18.Т.1. Вінниця, 2014. С. 14 – 21.

Гуревич P.C., Каплінський В. В. Лекторська майстерність викладача вищої школи як важлива умова успішності викладацької діяльності. Наукова школа академіка І.А. Зязюна у працях його соратників та учнів: матер. наук.-практ. конф. Харків: НТУ «ХПІ», 2017. С.13 – 17.

Каплінський В. В. Система професійного становлення майбутнього вчителя в процесі загальнопедагогічної підготовки у педагогічних університетах. Дис. д-ра пед. наук. Вінниця, 2019. 482с.

Каплінський В. В. Професійне становлення майбутнього вчителя в процесі загальнопедагогічної підготовки: теорія і практика: монографія. Вінниця: «Твори», 2018. 492 с.

Каплінський В. В. Акімова О. В., Асаулюк І. О. Конкурс педагогічної майстерності як засіб визначення рівня загальнопедагогічної компетентності майбутніх учителів. Педагогічні науки. 2017. Вип. 2(88). Житомир: Вид-во Євенок О. О. С. 135–140.

Матвійчук Т.Ф. Формування педагогічної майстерності майбутніх учителів фізичного виховання у процесі професійної підготовки: дис. на здоб. ступ. канд. пед. наук: 13.00.04. Львів, 2015. 273 с.

Тетерук Р. О. Секрети педагогіки викладача, що спонукає до самовиховання. Педагогічний пошук: зб. матер. наук. інтернет-конференції Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського «Перспективні напрямки модернізації навчання, виховання, професійної підготовки». Випуск 12. Вінниця, Твори, 2021. С. 160 – 164.

Lazarenko N. I., Kaplinski V. V. Higher Education in Ukraine: Ensuring the Quality of Education. International Scientific-Practical Conference Theoretical and applied researches in the field of pedagogy, psychology and social sciences. Kielce, 2016. P. 98 – 101.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ