Теоретичні та методичні проблеми дослідження новітніх релігійних рухів у польській історіографії

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/2220-4555.23.2025.phyl-4

Ключові слова:

методика наукових досліджень, методи навчання, філософські дисципліни, релігієзнавство, філософсько-релігійний зміст, історіософія

Анотація

У статті проаналізовано теоретичні та методичні засади польських досліджень присвячених реформаційним рухам у Східній Європі. Встановлено, що базові наукові дослідження репрезентують праці не лише сучасних учених, а й дореволюційні видання, в яких систематизовано й проаналізовано історико-культурний матеріал на основі оригінальних джерел, великої документальної спадщини. Виявлено вагоме місце у вивченні та систематизації архівних матеріалів належить польським дослідникам ХІХ ст. які не лише здійснили ґрунтовний аналіз попередніх наукових розробок, які містяться в історичних хроніках, а й узагальнили оригінальну літературну спадщину, накопичену реформаційно-протестантським середовищем у польських, литовських й українських землях. Вони детально вивчили й аналізували їх рукописне і друковане значення, джерела науково-освітнього характеру, літературу шкільних і культурних закладів. Автори продовжили пошук документів, здійснивши плідні аналітичні дослідження у релігійно-культурному житті Польщі, Великого князівства Литовського і Речі Посполитої, що підготували достатню наукову базу для подальших досліджень.Визначено, що сучасну польську історіографію з проблем Реформації та релігійних рухів у Східній Європі представлені працями у яких репрезентовано багатоманітний вимір ренесансно-реформаційного життя в східноєвропейському регіоні, досліджено особливості релігійної й культурно-освітньої діяльності социніанства, його оригінальні літературні пам’ятки. Важливим науковим доробком зазначених авторів є розкриття структурно-типологічних особливостей Ренесансу і Реформації у Речі Посполитій, зокрема й на українських землях. При цьому деякі матеріали присвячені окремим сторінкам історії вільнодумства саме в Україні.Доведено, що в більшості публікацій польської історіографії відсутній спеціальний аналіз вітчизняного релігійного становища, розкриття його особливостей й умов функціонування у релігійно-культурному житті України. Сучасна польська історіографія обмежується вивченням руху польських братів в українських землях і констатацією необхідності дослідження взаємних контактів східнослов’янських релігійних рухів і польсько-литовського аріанства. Встановлено, що й у новітній історіографії, яка звертається до Реформації й релігійно-церковного життя у Східній Європі, Україну продовжують розглядати переважно як найбільш прийнятний ґрунт у поширенні релігійно-раціоналістичних ідей.

Посилання

Брик М. Юрій Немирич на тлі історії України. Losser: Накл. автора, 1974. 89 с.

Bartel O. Z przeszłości Protestantyzmu w Węgrowi. Straźnica Ewangeliczna. Warszawa, 1951. № 1. S. 19–23.

Barycz H. Marcin Krowicki. Z dzijów reformacji w Polsce. Kraków: Polsca Acad. Umiejętn., 1924. 192 s.

Brown J. The Stundists. The story of a Great Religions Revolt. London: J.Clarke&Co, 1893. 80 p.

Bruckner A. Dzieje kultury polskiej. Kraków, 1931. T. 2. 660 s.

Chmaj L. Andrzej Wiszowaty jako działacz i myślicsel religijny. Kraków: Polska Acad. Umiejętn., 1927. 240 s.

Dsedrich H. Siedler Sektierer und Ständigsten. DieEntstehung des russischen Freikirchentums. Berlin: Handbuch, 1989. 197 s.

Heard A. The Russian Church and Russian Dissent. London: J.Clarke&Co, 1887. 306 p.

Janów J. Problem klasyfikacji ewangeliarzy "uczytelnych". Sprawozdania Polskiej akademji umiejętności.Warszawa, 1947. № 8. S. 197–302.

Juszczuk J. O badaniach nad judaizantyzmem. Kwartalic Historyczny.Warszawa, 1969. № 1. S. 141–151.

Kolarz W. Religion in the Soviet Union. London: Macmillan, 1961. 367 p.

Kossowski A. Zarys dzijów protestantyzmu na Wołyniu w XVI-XVII w. Rocznik Wołyński. Równo, 1933. T. 3. S. 247–254.

Kot S. Jerzy Niemirycz. W 300-lecie ugody hadziackiej. Biblioteka Kultury. Paris, 1960. T. 58. 197 s.

Krasiński W. Zarys dziejów powstania i upadku reformacji w Polsce: w 2 t. Warszawa: Nakł. autora, 1903-1904.

Łukaszewicz J. Historya szkół w Koronie i w Wielikim Księstwie Lietewskim: w 2 t. Poznań: Druk. Orendow. na Garbarach, 1849. T.1. 844 s.

Merczyng M. Polscy deisci i wolnomyśliciele za Jagellonów. Warszawa: Druk. Boguslawskiego. 1911. 288 s.

Ogonowski Z. Socynianizm a Oświecenie. Studia nad myslą filosoficzno-religijną arian w Polsce w XVII wieku. Warszawa, 1966. 261 s.

Sochaniewicz K. Materiały Sarniccy i zbór w Mokrem Lipiu. Reformacja w Polsce. Warszawa,1924. T. 2. 361 s.

Tazbir J. Antytrynitaryzm na ziamiach ukraińskich w XVI wieku.Z polskichstudiówsławistycznych. – Ser.4: History of the Seventh International Congress of Slavists. Warszawa: Wyd. Wars. Un-tu, 1973. S. 91–120.

Tazbir J. Panstwo bez stosów. Szkice z dzijów tolerancji w Polsce XVI-XVII w. Warszawa: Panstw. Wyd. Naukowo, 1967. 223 s.

Zurakowski M. Reformierte Ukraine. Wernigerode am Hart: Evangel. Buch., 1937. 163 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27

Номер

Розділ

ФІЛОСОФСЬКІ ДОСЛІДЖЕННЯ