en Розвиток університетської освіти Польщі (ХХ – початок ХХІ століття)
DOI:
https://doi.org/10.35433/2220-4555.22.2024.ped-6Ключові слова:
освіта, розвиток університетської освіти, якість освіти, університетське середовище Польщі, Європейський Союз, реформування освіти.Анотація
У статті зроблено аналіз праць українських та польських науковців, які досліджували становлення університетської освіти Польщі: І. Голуб (розглядає особливості реформування системи вищої освіти в контексті європейської інтеграції); Ю. Грищук (описує особливості адаптації польського законодавства про вищу освіту до вимог Європейського Союзу); О. Деркач (дає визначення та історичний дискурс університетської автономії як головного вектору розвитку системи вищої освіти Польщі); І. Лопушинський (студіює історіографію та напрями розвитку системи вищої освіти в Республіці Польща); В. Майборода (аналізує розвиток університетської освіти та науки в Польщі у кінці ХХ – на початку ХХІ століття); К. Хоменко (виділяє сучасні тенденції розвитку вищої освіти Польщі); П. Гурський, М. Пельц та Я. Плачек (описують методику оцінки якості навчання студентів, що включає вивчення п’яти параметрів) та інші.
На основі аналізу історико-педагогічної літератури обґрунтовано етапи розвитку університетської освіти Польщі (ХХ – початок ХХІ століття). Перший етап – міжвоєнний (1918–1939 рр.), після відновлення незалежності Польщі було створено нові університети, реформовано навчальні програми та впроваджено нові методи навчання. Другий етап – після Другої світової війни (1945–1989 рр.). У цьому періоді під впливом комуністичної влади університети були централізовані, а навчальні програми були сильно ідеологізовані. Третій етап – після падіння комунізму (1989 р. – поч ХХІ століття.). Після розпаду комуністичного режиму в Польщі університетська освіта пройшла реформи, спрямовані на впровадження європейських стандартів навчання та досліджень. Четвертий етап – сучасний період (з початку ХХІ століття до сьогодення). У цей період університети Польщі активно співпрацюють з університетами інших країн, упроваджують нові технології навчання та досліджень, розвивають міжнародні програми обміну студентів.
Автори зауважують, що кожен з цих етапів відображає важливі зміни в підходах до вивчення історії в університетському середовищі Польщі. Від періоду після відновлення незалежності до сучасності історіографія в Польщі пройшла складний шлях розвитку, що відобразився в методах дослідження, темах та підходах до інтерпретації історичних подій. Кожен з цих періодів відіграв важливу роль у формуванні сучасної історіографії в Польщі.
Посилання
Голуб І. І. Польський досвід реформування системи вищої освіти у контексті європейської інтеграції. Український педагогічний журнал. 2017. № 2. С. 27–34.
Грищук Ю. Адаптація польського законодавства про вищу освіту до вимог Європейського Союзу. Оświatologia. 2016. № 5. С. 75–79.
Деркач О. А. Університетська автономія як головний вектор розвитку системи вищої освіти Польщі. Гуманітарні Балканські дослідження. м. Пловдив, Болгарія. 2019. № 1. С. 33–38.
Лопушинський І. П. Система вищої освіти в Республіці Польща: європейський орієнтир для України. Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування. 2019. № 1. URL: https://el-zbirn-du.at.ua/2019_1/24.pdf (Дата звернення: 15.06.2024).
Лохвицька Л. Реформування національної вищої освіти на європейських засадах: опанування польського досвіду. Рідна школа. 2015. № 11–12. С. 61–65.
Майборода В. С. Розвиток університетської освіти та науки в Польщі (кінець ХХ – початок ХХІ століття): дис... канд. наук: 13.00.01. 2011, 215 с.
Хоменко К. П. Сучасні тенденції розвитку вищої освіти Польщі. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Київ: Гнозис, 2014. С. 385–391.
Шевченко В. М. Реформа вищої освіти Польщі в посткомуністичний період. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки: зб. наук. пр. Кам’янець-Подільський, 2018. Вип. 10. С. 390–400.
Шемпрух І. Тенденції розвитку педагогічної освіти вчителів у Польщі (1918–1999 рр.) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня док. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Київ, 2001. 44 с.
Banach Cz. Najpilniejsze problemy do rozwiązania w systemie edukacji w latach 2004–2015. Nowa Szkoła. Warszawa. 2004. Nr 1. S. 9–13.
Ewaluacja jakości działalności naukowej: przewodnik. P. 10. URL: https://konstytucjadlanauki.gov.pl/content/uploads/2019/03/ewaluacja-jakosci-dzialalnosci-naukowej-przewodnik20190305.pdf (Дата звернення: 15.06.2024).
Geryk M. Społecznie odpowiedzialna uczelnia jako ważne ogniwo gospodarki rynkowej. Polska w gospodarce światowej – szanse i zagrożenia rozwoju. Warszawa: PTE, 2012.
Gowin: To dzień, który wieńczy 574 dni pracy i konsultacji nad nową Ustawą 2.0. URL: https://www.gazetaprawna.pl/artykuly/1072043,gowin-ustawa-2-0.html (Дата звернення: 15.08.2024).
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Art. 70. Available at: https://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm (Дата звернення: 20.06.2024).
Krajczyńska E. Minister of Science announces more changes in science and education / PAP: Science and Scholarship in Poland, 2017. URL: http://scienceinpoland.pap.pl/en/news/news,411120,minister-of-science-announces-more-changes-in-science-and-education.html (Дата звернення: 20.06.2024).
Marek Kwiek. Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce i jej wyzwania. Jak stopniowa dehermetyzacja systemu prowadzi do jego stratyfikacji. Nauka i Szkolnictwo Wyższe. 2017, 2(50), p. 10.
Pawlikowski J. Jakość kształcenia w procesie bolońskim. Dylematy jakości kształcenia w uczelniach wyższych / red. prof., dr hab. K. Rajchel. Rzeszów: Oficyna wydawnicza PRz, 2018. URL: https://www.uw.edu.pl/ksztalcenie/jakosc-ksztalcenia-proces-bolonski/(Дата звернення: 15.06.2024).
Raport GUS: w ciągu 15 lat wydatki na oświatę wzrosły o ponad 136 procent. Available at: https://www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/raport-gus-w-ciagu-15-lat-wydatki-na--oswiate-wzrosly-o-ponad-136-procent,134446.html (Дата звернення: 20.06.2024).
Reforma oświatowa w Polsce po 1918 roku. URL: https://sciaga.pl/tekst/49486-50-reforma_oswiatowa_w_polsce_po_1918_roku (Дата звернення: 20.06.2024).
Sprawozdanie z działalności Narodowego Centrum Nauki. Rok. 2017. URL: https://www.ncn.gov.pl/userfiles/file/inne_dokumenty/2017_sprawozdanie_z_dzialalnosci_ncn.pdf (Дата звернення: 20.06.2024).
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. URL: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001668/U/D20181668Lj.pdf (Дата звернення: 20.06.2024).
Wawak S. Zarządzanie jakością. Gliwice: Helion, 2017. URL: https://journals.indexcopernicus.com/search/article?articleId=2770234 (Дата звернення: 20.06.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).