en Розвиток університетської освіти Польщі (ХХ – початок ХХІ століття)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/2220-4555.22.2024.ped-6

Ключові слова:

освіта, розвиток університетської освіти, якість освіти, університетське середовище Польщі, Європейський Союз, реформування освіти.

Анотація

У статті зроблено аналіз праць українських та польських науковців, які досліджували становлення університетської освіти Польщі: І. Голуб (розглядає особливості реформування системи вищої освіти в контексті європейської інтеграції); Ю. Грищук (описує особливості адаптації польського законодавства про вищу освіту до вимог Європейського Союзу); О. Деркач (дає визначення та історичний дискурс університетської автономії як головного вектору розвитку системи вищої освіти Польщі); І. Лопушинський (студіює історіографію та напрями розвитку системи вищої освіти в Республіці Польща); В. Майборода (аналізує розвиток університетської освіти та науки в Польщі у кінці ХХ – на початку ХХІ століття); К. Хоменко (виділяє сучасні тенденції розвитку вищої освіти Польщі); П. Гурський, М. Пельц та Я. Плачек (описують методику оцінки якості навчання студентів, що включає вивчення п’яти параметрів) та інші.
На основі аналізу історико-педагогічної літератури обґрунтовано етапи розвитку університетської освіти Польщі (ХХ – початок ХХІ століття). Перший етап – міжвоєнний (1918–1939 рр.), після відновлення незалежності Польщі було створено нові університети, реформовано навчальні програми та впроваджено нові методи навчання. Другий етап – після Другої світової війни (1945–1989 рр.). У цьому періоді під впливом комуністичної влади університети були централізовані, а навчальні програми були сильно ідеологізовані. Третій етап – після падіння комунізму (1989 р. – поч ХХІ століття.). Після розпаду комуністичного режиму в Польщі університетська освіта пройшла реформи, спрямовані на впровадження європейських стандартів навчання та досліджень. Четвертий етап – сучасний період (з початку ХХІ століття до сьогодення). У цей період університети Польщі активно співпрацюють з університетами інших країн, упроваджують нові технології навчання та досліджень, розвивають міжнародні програми обміну студентів.
Автори зауважують, що кожен з цих етапів відображає важливі зміни в підходах до вивчення історії в університетському середовищі Польщі. Від періоду після відновлення незалежності до сучасності історіографія в Польщі пройшла складний шлях розвитку, що відобразився в методах дослідження, темах та підходах до інтерпретації історичних подій. Кожен з цих періодів відіграв важливу роль у формуванні сучасної історіографії в Польщі.

Посилання

Голуб І. І. Польський досвід реформування системи вищої освіти у контексті європейської інтеграції. Український педагогічний журнал. 2017. № 2. С. 27–34.

Грищук Ю. Адаптація польського законодавства про вищу освіту до вимог Європейського Союзу. Оświatologia. 2016. № 5. С. 75–79.

Деркач О. А. Університетська автономія як головний вектор розвитку системи вищої освіти Польщі. Гуманітарні Балканські дослідження. м. Пловдив, Болгарія. 2019. № 1. С. 33–38.

Лопушинський І. П. Система вищої освіти в Республіці Польща: європейський орієнтир для України. Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування. 2019. № 1. URL: https://el-zbirn-du.at.ua/2019_1/24.pdf (Дата звернення: 15.06.2024).

Лохвицька Л. Реформування національної вищої освіти на європейських засадах: опанування польського досвіду. Рідна школа. 2015. № 11–12. С. 61–65.

Майборода В. С. Розвиток університетської освіти та науки в Польщі (кінець ХХ – початок ХХІ століття): дис... канд. наук: 13.00.01. 2011, 215 с.

Хоменко К. П. Сучасні тенденції розвитку вищої освіти Польщі. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Київ: Гнозис, 2014. С. 385–391.

Шевченко В. М. Реформа вищої освіти Польщі в посткомуністичний період. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки: зб. наук. пр. Кам’янець-Подільський, 2018. Вип. 10. С. 390–400.

Шемпрух І. Тенденції розвитку педагогічної освіти вчителів у Польщі (1918–1999 рр.) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня док. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Київ, 2001. 44 с.

Banach Cz. Najpilniejsze problemy do rozwiązania w systemie edukacji w latach 2004–2015. Nowa Szkoła. Warszawa. 2004. Nr 1. S. 9–13.

Ewaluacja jakości działalności naukowej: przewodnik. P. 10. URL: https://konstytucjadlanauki.gov.pl/content/uploads/2019/03/ewaluacja-jakosci-dzialalnosci-naukowej-przewodnik20190305.pdf (Дата звернення: 15.06.2024).

Geryk M. Społecznie odpowiedzialna uczelnia jako ważne ogniwo gospodarki rynkowej. Polska w gospodarce światowej – szanse i zagrożenia rozwoju. Warszawa: PTE, 2012.

Gowin: To dzień, który wieńczy 574 dni pracy i konsultacji nad nową Ustawą 2.0. URL: https://www.gazetaprawna.pl/artykuly/1072043,gowin-ustawa-2-0.html (Дата звернення: 15.08.2024).

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Art. 70. Available at: https://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm (Дата звернення: 20.06.2024).

Krajczyńska E. Minister of Science announces more changes in science and education / PAP: Science and Scholarship in Poland, 2017. URL: http://scienceinpoland.pap.pl/en/news/news,411120,minister-of-science-announces-more-changes-in-science-and-education.html (Дата звернення: 20.06.2024).

Marek Kwiek. Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce i jej wyzwania. Jak stopniowa dehermetyzacja systemu prowadzi do jego stratyfikacji. Nauka i Szkolnictwo Wyższe. 2017, 2(50), p. 10.

Pawlikowski J. Jakość kształcenia w procesie bolońskim. Dylematy jakości kształcenia w uczelniach wyższych / red. prof., dr hab. K. Rajchel. Rzeszów: Oficyna wydawnicza PRz, 2018. URL: https://www.uw.edu.pl/ksztalcenie/jakosc-ksztalcenia-proces-bolonski/(Дата звернення: 15.06.2024).

Raport GUS: w ciągu 15 lat wydatki na oświatę wzrosły o ponad 136 procent. Available at: https://www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/raport-gus-w-ciagu-15-lat-wydatki-na--oswiate-wzrosly-o-ponad-136-procent,134446.html (Дата звернення: 20.06.2024).

Reforma oświatowa w Polsce po 1918 roku. URL: https://sciaga.pl/tekst/49486-50-reforma_oswiatowa_w_polsce_po_1918_roku (Дата звернення: 20.06.2024).

Sprawozdanie z działalności Narodowego Centrum Nauki. Rok. 2017. URL: https://www.ncn.gov.pl/userfiles/file/inne_dokumenty/2017_sprawozdanie_z_dzialalnosci_ncn.pdf (Дата звернення: 20.06.2024).

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. URL: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001668/U/D20181668Lj.pdf (Дата звернення: 20.06.2024).

Wawak S. Zarządzanie jakością. Gliwice: Helion, 2017. URL: https://journals.indexcopernicus.com/search/article?articleId=2770234 (Дата звернення: 20.06.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ