Понятійно-термінологічне поле дослідження підготовки студентів до фізичного самовдосконалення в процесі спортивно-масової роботи
DOI:
https://doi.org/10.35433/2220-4555.22.2024.ped-5Ключові слова:
самоактуалізація, мотивація, особистісно орієнтований підхід, залученість, цінності здоровʼязбереження, терміни, категорії й феномени, форми і методи проведенняАнотація
У статті вперше окреслено понятійно-термінологічне поле (ПТП) дослідження підготовки студентів до фізичного самовдосконалення в процесі спортивно-масової роботи на принципах достатнього мінімалізму й продемонстровано різноаспектність часткових терміносистем цієї соціально-педагогічної проблеми на матеріалі зарубіжного наукового дискурсу. Зокрема, аналізуються концепції східноєвропейської (української) та західної традицій у контексті масового спорту. Здійснено системний аналіз літератури для відбору та семантичного аналізу ключових категорій визначеної проблеми.
Упровадження підходів до фізичного самовдосконалення студентів європейських країн, а саме Польщі, Німеччини тощо, в освітній простір України, впливатиме на формування організаційних аспектів фізичного виховання та спортивно-масової роботи й створюватиме більше можливостей для індивідуального розвитку й самореалізації студентів через спорт.
Мета такого аналізу полягає в упорядкуванні предмету теоретико-методичних досліджень підготовки студентів до фізичного самовдосконалення в процесі спортивно-масової роботи, зменшенні термінологічної ентропії та порівнянні української східноєвропейської та західної традицій вивчення фізичного самовдосконалення в контексті масового спорту.
Результатом такого дослідження стали репрезентація українського ПТП дослідження підготовки студентів до фізичного самовдосконалення в процесі спортивно-масової роботи у вигляді трьох блоків, їх категорійно-понятійного наповнення (основні й необхідні терміни) та визначення тенденцій і зіставних характеристик освітньо орієнтованої пострадянської системи фізичного самовиховання та соціокультурно орієнтованої неоліберальної політики.
Результати статті дозволять у подальшому моделювати експериментальні умови та методи підготовки студентів.
Посилання
Алєксєєв О. О., Степанков С. П. Понятійно-термінологічне поле проблеми підготовки майбутніх учителів фізичної культури до формування здорового способу життя підлітків. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2016. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-8082.2016-0.%p.
Богдановський І., Конох А. Підготовка бакалаврів фізичної культури і спорту до тренерської діяльності. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. Вип. 66. Т. 1. С. 200–207. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/66-1-31.
Хіміч В. Л. Понятійно-термінологічне поле щодо проблеми професійної підготовки майбутніх вчителів фізичної культури до використання засобів народного хореографічного мистецтва. Нові технології навчання. 2017. С. 52–54. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/34503/1/%D0%A1hemist_dis.pdf.
Конох А. П. Підготовка бакалаврів фізичної культури і спорту до тренерської діяльності в ігрових видах спорту з дітьми дошкільного віку: понятійно-термінологічне поле дослідження. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2023. C. 193–201. URL: https://www.aphn-journal.in.ua/archive/66_2023/part_1/31.pdf.
Kosholap A., Maksymchuk B., Branitska T., Martynets L., Boichenko A., Stoliarenko O., ... & Maksymchuk, I. Neuropsychological bases of self-improvement of own physical health of future teachers in the course of university education. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2021. № 12(3). С. 171–190.
Круцевич Т. Ю. (Ред.). Теорія і методика фізичного виховання: в 2 т. Т. 1: Загальні основи теорії і методики фізичного виховання. Київ: Олімпійська література, 2003. 391 с.
Максимченко В. І. Спортивно-масова робота, як інструмент виховання у студентів вищих аграрних навчальних закладів валеологічних цінностей. Вісник Запорізького національного університету. Серія: Фізичне виховання та спорт. Запоріжжя: ЗНУ. 2018. С. 22–27. URL: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/1881.
Міністерство освіти і науки України. Наказ N 1572 (z0076-20) від 16.12.2019. Про затвердження Положення про організацію фізичного виховання і масового спорту у вищих навчальних закладах. 2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0249-06#Text.
Мішин С. Фізичне самовдосконалення як провідний чинник впливу на процес професійної підготовки студентів. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки. 2014. Вип. 132. С. 244–247.
Назарук В. Л. Дефінітивний аналіз дослідження формування культури здоров’я майбутніх лікарів. Вісник Національного університету оборони України. 2013. № 4. С. 91–94.
Омок Г. А. Наукові витоки та дефінітивний аналіз ключових понять дослідження проблеми підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання до педагогічної діяльності в умовах професійно-технічної освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. Т. 3. С. 69–74. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.69-3.13.
Полулях А. В. Формування здорового способу життя підлітків засобами фізичного виховання. Дис... канд. пед. наук. (13.00.07 – теорія та методика виховання). Херсон. держ. ун-т. 2007. 262 с.
Притула О. Л., Конох А. П. Підгoтoвка майбутніх фахівців фізичнoї культури і cпoрту дo викoриcтання націoнальних заcoбів фізичнoгo вихoвання у прoфеcійній діяльності. Монографія. Запоріжжя. СТАТУС, 2017. 296 с.
Романчук О., Данилевич М. Понятійний апарат і термінологія системи підготовки фахівців з фізичного виховання та спорту. Молодь і ринок. 2019. № 5. С. 50–55. URL: https://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2019_5_10.
Салівон О. В. Підготовка до організації спортивно-масової роботи майбутніх учителів початкових класів як педагогічна проблема. Наукова скарбниця освіти Донеччини. 2010. № 1 (6). С. 119–122.
Shimkin M. B. The World Health Organization. Science. 1946. 104 (2700). Р. 281–283. URL: https://www.jstor.org/stable/1674843.
Чепурна Н. Понятійно-термінологічний апарат в реабілітаційній сфері. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2023. № 2. С. 154–161.
Закон України «Про вищу освіту». № 1556-VІІ від 01.07.2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
Закон України. «Про фізичну культуру і спорт». № 3808-XII від 24.12.1993. URL: https://zakononline.com.ua/documents/show/165176___597640.
References (translated & transliterated
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).