Понятійно-термінологічне поле дослідження підготовки студентів до фізичного самовдосконалення в процесі спортивно-масової роботи

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/2220-4555.22.2024.ped-5

Ключові слова:

самоактуалізація, мотивація, особистісно орієнтований підхід, залученість, цінності здоровʼязбереження, терміни, категорії й феномени, форми і методи проведення

Анотація

У статті вперше окреслено понятійно-термінологічне поле (ПТП) дослідження підготовки студентів до фізичного самовдосконалення в процесі спортивно-масової роботи на принципах достатнього мінімалізму й продемонстровано різноаспектність часткових терміносистем цієї соціально-педагогічної проблеми на матеріалі зарубіжного наукового дискурсу. Зокрема, аналізуються концепції східноєвропейської (української) та західної традицій у контексті масового спорту. Здійснено системний аналіз літератури для відбору та семантичного аналізу ключових категорій визначеної проблеми.
Упровадження підходів до фізичного самовдосконалення студентів європейських країн, а саме Польщі, Німеччини тощо, в освітній простір України, впливатиме на формування організаційних аспектів фізичного виховання та спортивно-масової роботи й створюватиме більше можливостей для індивідуального розвитку й самореалізації студентів через спорт.
Мета такого аналізу полягає в упорядкуванні предмету теоретико-методичних досліджень підготовки студентів до фізичного самовдосконалення в процесі спортивно-масової роботи, зменшенні термінологічної ентропії та порівнянні української східноєвропейської та західної традицій вивчення фізичного самовдосконалення в контексті масового спорту.
Результатом такого дослідження стали репрезентація українського ПТП дослідження підготовки студентів до фізичного самовдосконалення в процесі спортивно-масової роботи у вигляді трьох блоків, їх категорійно-понятійного наповнення (основні й необхідні терміни) та визначення тенденцій і зіставних характеристик освітньо орієнтованої пострадянської системи фізичного самовиховання та соціокультурно орієнтованої неоліберальної політики.
Результати статті дозволять у подальшому моделювати експериментальні умови та методи підготовки студентів.

Посилання

Алєксєєв О. О., Степанков С. П. Понятійно-термінологічне поле проблеми підготовки майбутніх учителів фізичної культури до формування здорового способу життя підлітків. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2016. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-8082.2016-0.%p.

Богдановський І., Конох А. Підготовка бакалаврів фізичної культури і спорту до тренерської діяльності. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. Вип. 66. Т. 1. С. 200–207. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/66-1-31.

Хіміч В. Л. Понятійно-термінологічне поле щодо проблеми професійної підготовки майбутніх вчителів фізичної культури до використання засобів народного хореографічного мистецтва. Нові технології навчання. 2017. С. 52–54. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/34503/1/%D0%A1hemist_dis.pdf.

Конох А. П. Підготовка бакалаврів фізичної культури і спорту до тренерської діяльності в ігрових видах спорту з дітьми дошкільного віку: понятійно-термінологічне поле дослідження. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2023. C. 193–201. URL: https://www.aphn-journal.in.ua/archive/66_2023/part_1/31.pdf.

Kosholap A., Maksymchuk B., Branitska T., Martynets L., Boichenko A., Stoliarenko O., ... & Maksymchuk, I. Neuropsychological bases of self-improvement of own physical health of future teachers in the course of university education. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2021. № 12(3). С. 171–190.

Круцевич Т. Ю. (Ред.). Теорія і методика фізичного виховання: в 2 т. Т. 1: Загальні основи теорії і методики фізичного виховання. Київ: Олімпійська література, 2003. 391 с.

Максимченко В. І. Спортивно-масова робота, як інструмент виховання у студентів вищих аграрних навчальних закладів валеологічних цінностей. Вісник Запорізького національного університету. Серія: Фізичне виховання та спорт. Запоріжжя: ЗНУ. 2018. С. 22–27. URL: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/1881.

Міністерство освіти і науки України. Наказ N 1572 (z0076-20) від 16.12.2019. Про затвердження Положення про організацію фізичного виховання і масового спорту у вищих навчальних закладах. 2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0249-06#Text.

Мішин С. Фізичне самовдосконалення як провідний чинник впливу на процес професійної підготовки студентів. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки. 2014. Вип. 132. С. 244–247.

Назарук В. Л. Дефінітивний аналіз дослідження формування культури здоров’я майбутніх лікарів. Вісник Національного університету оборони України. 2013. № 4. С. 91–94.

Омок Г. А. Наукові витоки та дефінітивний аналіз ключових понять дослідження проблеми підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання до педагогічної діяльності в умовах професійно-технічної освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. Т. 3. С. 69–74. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.69-3.13.

Полулях А. В. Формування здорового способу життя підлітків засобами фізичного виховання. Дис... канд. пед. наук. (13.00.07 – теорія та методика виховання). Херсон. держ. ун-т. 2007. 262 с.

Притула О. Л., Конох А. П. Підгoтoвка майбутніх фахівців фізичнoї культури і cпoрту дo викoриcтання націoнальних заcoбів фізичнoгo вихoвання у прoфеcійній діяльності. Монографія. Запоріжжя. СТАТУС, 2017. 296 с.

Романчук О., Данилевич М. Понятійний апарат і термінологія системи підготовки фахівців з фізичного виховання та спорту. Молодь і ринок. 2019. № 5. С. 50–55. URL: https://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2019_5_10.

Салівон О. В. Підготовка до організації спортивно-масової роботи майбутніх учителів початкових класів як педагогічна проблема. Наукова скарбниця освіти Донеччини. 2010. № 1 (6). С. 119–122.

Shimkin M. B. The World Health Organization. Science. 1946. 104 (2700). Р. 281–283. URL: https://www.jstor.org/stable/1674843.

Чепурна Н. Понятійно-термінологічний апарат в реабілітаційній сфері. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2023. № 2. С. 154–161.

Закон України «Про вищу освіту». № 1556-VІІ від 01.07.2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Закон України. «Про фізичну культуру і спорт». № 3808-XII від 24.12.1993. URL: https://zakononline.com.ua/documents/show/165176___597640.

References (translated & transliterated

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ