Відновлення ресурсного стану вчителів в умовах перманентного стресу: аналіз реалій України та Польщі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/2220-4555.22.2024.ped-4

Ключові слова:

перманентний стрес, ресурсний стан, резильєнтність, копінг-стратегії, програми відновлення

Анотація

У статті розглядаються теоретичні та практичні аспекти відновлення ресурсного стану педагогічних працівників в умовах війни в Україні з урахуванням досвіду польських науковців психолого-педагогічної сфери.
Якщо стрес стає перманентним, він може викликати такі негативні наслідки, як тотальне порушення почуття безпеки, патологічні стани посттравматичного стресу, невротичні та психічні розлади. Саме в таких ситуаціях особистість залучає всі наявні життєві ресурси для успішної адаптації в умовах стресу, прагне захистити себе від травм і запобігти негативним наслідкам, утратам після переживання надзвичайних подій. Тому дослідження процесів відновлення ресурсного стану педагогів в умовах перманентного стресу є актуальним на сьогодні, ураховуючи реалії подій в Україні та Польщі.
Мета статті – проаналізувати основні поняття щодо ресурсного стану особистості в умовах стресу (перманентний стрес, ресурсний стан, резильєнтність, копінг-стратегії, життєстійкість), провести емпіричний аналіз основних стратегій відновлення ресурсного стану вчителів, які перебувають у стані перманентного стресу, також представити програми відновлення.
Продемонстровано погляди вчених на проблеми виникнення та наслідки перманентного стресу, копінг-стратегії відновлення емоційного стану, розглянуто спільність і відмінність понять «життєстійкість» та «резильєнтність».
Теоретичні викладки підтверджуються представленням практичного матеріалу щодо стратегій відновлення ресурсів особистості в представників українських педагогів та біженців, що знайшли прихисток у Польщі.
Доведено ефективність тренінгової роботи з педагогами Житомирської області з відновлення ресурсного стану: тривожність досліджуваних знизилася загалом на 5,5 %

Посилання

Косигіна О.В. Педагогічним працівникам – про алгоритм надання першої психологічної допомоги у надзвичайній ситуації. Розвиток професіоналізму педагогічних працівників в умовах післядипломної педагогічної освіти: зб. мат. всеукр. наук.-практ. інтернет-конференції, 23 травня 2022 р. Житомир: КЗ «Житомирський ОІППО» ЖОР, 2022. С. 134–139.

Косигіна О.В. Стратегії діяльності практичного психолога щодо створення безпечного освітнього середовища у процесі переходу від початкової до базової НУШ. Базова освіта НУШ: процесуальне правонаступництво: зб. мат. регіонал. наук.-практ. інтернет-конференції, 29 березня 2021 р. Житомир: КЗ «Житомирський ОІППО» ЖОР, 2021. С. 47–54.

Косигіна О., Марченко О., Мірошниченко О. Психопрофілактика стресових перевантажень у педагогічних працівників: досвід закладів освіти в Україні та Польщі. Українська полоністика. 2020. № 18(2). С. 136–145.

Методичні рекомендації МОН для педагогічних працівників, практичних психологів, соціальних педагогів закладів освіти «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій». URL: https://znayshov.com/News/Details/metodychni_rekomendatsii_persha_psykholohichna_dopomoha._alhorytm_dii

Мірошниченко О. А. Вікові особливості психологічної готовності українських зимівників до життєдіяльності в умовах Антарктики: монографія. Житомир: Вид-во «Рута», 2023. 272 с.

Мірошниченко О.А. Діяльність психолога з підготовки фахівців до роботи в екстремальних умовах: навч.-метод. посібник. Житомир: Вид-во «Рута», 2018. 140 с.

Оніщенко Н. В. Екстрена психологічна допомога постраждалим в умовах надзвичайної ситуації: теоретичні та прикладні аспекти: монографія. Харків: Право, 2014. 584 с.

Стрільчук Л. Швидке полегшення, тривалий ефект: новий підхід до управління стресом. Медична газета «Здоров’я України 21 сторіччя». 2024. № 1–2 (562–563). С. 35.

Maddi S.R., Harvey R.H., Khoshaba D.M., Fazel M., Resurreccion N. The personality construct of hardiness, IV: Expressed in positive cognitions and emotions concerning oneself and developmentally relevant activities. Journal of Humanistic Psychology. 2009. № 49(3). P. 292–305.

Мróz J. Prężność i poczucie stresu a typy zachowań i przeżyć związanych z pracą wśród pielęgniarek. Hygeia Public Health. 2014. 49 (4). Р. 857–863.

Ogińska-Bulik N. Rola prężności psychicznej w przystosowaniu się do choroby nowotworowej. Psychoonkologia. 2011. № 1. Р. 1–10.

Shiraldi G. R. Siła rezyliencji. Jak poradzić sobie ze stresem, traumą i przeciwnościami losu? Sopot: GWP. 2019.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ