Гуманізм Януша Корчака і Василя Сухомлинського: психолого-педагогічний аспект

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/2220-4555.22.2024.ped-2

Ключові слова:

гуманізм, гуманістичне виховання, спадщина Януша Корчака, спадщина Василя Сухомлинського, форми, методи виховання

Анотація

У статті проаналізовано педагогічну спадщину Януша Корчака й Василя Сухомлинського в контексті гуманістичного підходу до виховання дітей та молоді в закладах освіти. Висвітлено гуманізм Януша Корчака на основі аналізу його праць («Коли я знову стану маленьким», «Як любити дитину», «Слава», «Право дитини на пошану», «Жартівлива педагогіка», «Літо в селі» та ін.) та гуманістичну концепцію Василя Сухомлинського, подану у творах («Серце віддаю дітям», «Павлиська середня школа», «Народження громадянина», «Батьківська педагогіка», «Батьківщина в серці» та інших); узагальнено досвід гуманістичного виховання Януша Корчика, який базується на оптимістичному ставленні до дитини й Василя Сухомлинського, який створив цілісну систему гуманістичного виховання дітей та молоді, що базується на принципах народної педагогіки; виокремлено спільні підходи до виховання особистості, вибору методів, форм взаємопов’язаної діяльності вчителя-вихователя й учнів-вихованців. Визначено спільні ідеї гуманістичного виховання та гуманістичних поглядів Януша Корчака, Василя Сухомлинського, спільне й особливе в їх педагогічній діяльності, що зумовлено традиціями життя в кожній країні (у Польщі та в Україні), особливостями дитячих колективів, з якими працювали Василь Сухомлинський (середня школа), Януш Корчак (будинок для сиріт); розглянуто реалізацію принципу гуманізму у вихованні в контексті сучасних вимог до виховання духовно багатих, розвинених особистостей, здатних відстоювати ідеї ідентичності української й польської нації. Означено перспективи використання педагогічної спадщини великих гуманістів у роботі сучасної школи з дітьми та дитячими колективами.

Посилання

Гайда І. Педагогіка любові до дитини Януша Корчака: аналіз форм і методів виховання. Неперервна. професійна освіта: теорія і практика. 2002. № 1. С. 201–213.

Гаратик А. Ідеї педоцентризму в педагогічній спадщині Януша Корчака і Василя Сухомлинського. Рідна школа. 2009. № 8–9. С. 22–24.

Dąbrowska I. Dziedzictwo pedagogiczne Janusza Korczaka. Zeszyty Naukowe Ostrolęckiego Towarzystwa Naukowego. 2012. № 26. S. 187–194.

Денисюк С. Проблема формування особистості у педагогічній спадщині педагога-гуманіста Я. Корчака: автореф. дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.01. Київ, 2000. 22 с.

Діденко А. М. Педагогічна спадщина Януша Корчака: історико-ретроспективний аспект. Наукові праці. Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія: Педагогіка. 2012. Т. 209. Вип. 197. С. 133–136.

Іщук С. Батьківське виховання у контексті педагогічної думки В. Сухомлинського і Я. Корчака. Наукові записки. Тернопільський державний педагогічний університет імені В. Гнатюка. 2002. № 5. С. 276–281.

Кушнір В. М. Януш Корчак та Василь Сухомлинський: дві постаті гуманістичної педагогіки: монографія. Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. Умань: Візаві, 2020. 186 с.

Мисько В. І. Дитиноцентризм у педагогічній спадщині Януша Корчака: дис.. … канд. пед.н.: 13.00.10 – загальна педагогіка та історія педагогіки. Дрогобич, 2017. 236 с.

Плужник В. П. В. О. Сухомлинський і Я. Корчак: Різні системи, спільні ідеї. Педагогіка та психологія: збірник наукових праць. Харківський державний педагогічний університет. Харків, 1999. Вип. 10. Ч. 2. С. 115–118.

Сухомлинська О. В. Януш Корчак. Польський педагог-гуманіст Януш Корчак (1878–1942). До 125-річчя з дня народження: бібліографічний покажчик. Київ, 2003. 124 с.

Сухомлинський В. Вибрані твори в 5-ти томах. Київ: Радянська школа, 1975–1977. Т. 3. С. 420–421.

Сухомлинський В. Вибрані твори: в 5 т. Київ: Радянська школа, 1976–1977. Т.4 : Павлиська середня школа; Розмова з молодим директором, 1977. 638 c.

Сухомлинський В. Вибрані твори : в 5 т. Київ: Радянська школа, 1976. Т. 2. 670 c.

Філософія дитинства Януша Корчака. Фундаментальні потреби дитини в сучасному суспільстві: матеріали Міжнародної наукової конференції з педагогіки та дитячої психології. Київ: Дух і Літера, 2017. 416 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-30

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ