Аналіз напрямів модернізації сучасних педагогічних систем в умовах глобалізаційних змін.
DOI:
https://doi.org/10.35433/2220-4555.18.2020.ped-6Анотація
The article deals with the paradigm tendencies of education modernization. The authors determine education as a way for a person to enter into the integral existence of culture and society, as a complex social organism, the main functions of which are the reproduction of experience accumulated in culture, its transmission from generation to generation. At a time when society is undergoing rapid change, when the traditional mechanisms of socialization and acculturation of a person face significant challenges, reforming the education system is not just an urgent task among other aspects of the life of the individual human community, but a global problem of humanity as well.
Among the current trends in educational reforms during the processes of globalization pointed out the next ones: continuity of education, its computerization, the transition from school of reproduction to school of thinking, from control methods of organizing the educational process to interactive forms, access to education, autonomy and independence of educational institutions, the right to education for all citizens, expanding the market of educational services, changing the management system, finding compromises between centralization and full autonomy. Thus, the concept of globalization can be generalized as a process of economic, political and social systems, which involves the intensification of competition between countries in various fields of science and social life and promotes the development of international cooperation and integration.
The education system must be constantly changing to respond to modern globalization processes. Among the negative consequences there are: loss of national identity and educational traditions. Thus, the reform of education in today's globalized society is based on the principles of humanization, democratization, accessibility and autonomy. Currently, the main tasks of education are the competitiveness of graduates in the labor market, including abroad, increasing the mobility of participants in the educational process and more.
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).