Підготовка майбутніх учителів до формування громадянської компетентності школярів у системі освіти Польщі та України
DOI:
https://doi.org/10.35433/2220-4555.18.2020.ped-5Анотація
In the article the authors analyzed that preparation of future teachers for the formation of students’ civic competence in the educational systems of Poland and Ukraine can be carried out only in the presence of a detailed model of this process. The process of preparing future teachers for the formation of civic competence of students should be understood as a purposeful, specially organized pedagogical process characterized by the inclusion of teachers in active civic activities, the development of their positive attitude to this activity, the presence of internal contradictions between achieved and required level.
The model of scientific-methodical providing of preparation of future teachers for the formation of students’ civic competence during the professional training is examined. It is proved that due to the implementation of model of preparation of future teachers for the formation of students’ civic competence and due to the scientific-methodical system of its staged providing it is possible to increase significantly the effectiveness of training of future specialists of secondary school for the civic activity. It is proved that the method of the gradual development of civic competence of students can be effective in the condition of a positive attitude of future teachers of secondary school to civic activity, responsibility, civic values.
Interiorization of civic values as a part of civic competence in the process of educational work is carried out in stages: the formation of value knowledge; comprehension and acceptance of experience in the process of reflection and interpretation; semantic comprehension of civic experience, and as a result of appropriation of civic experience as personal. The internalization of civic values of future teachers in the process of high education is determined by social, economic and cultural conditions of Ukrainian society.
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).