Психопрофілактика стресових перевантажень у педагогічних працівників: досвід закладів освіти в Україні та Польщі.

Автор(и)

  • Олена Косигіна Житомирський державний університет імені Івана Франка
  • Олександр Марченко Житомирський державний університет імені Івана Франка
  • Олена Мірошниченко Житомирський державний університет імені Івана Франка http://orcid.org/0000-0002-5712-3752

DOI:

https://doi.org/10.35433/2220-4555.18.2020.ped-3

Анотація

ThearticlerevealsthefeaturesofstressoverloadinteachersineducationalinstitutionsofUkraineandPoland. Therelevanceofthearticleisbasedonthefactthatdomesticandforeignscientistsinsistonthenecessitytoimprove, change, carryoutappropriatereformsinthesystemofmodernscienceandeducation. Today, Ukrainia nand Polishscholarsareworkingtoreach a consensusontheproblemsfacing Polish and Ukrainianhighereducation. Theeffectivenessofpersonalbehaviorandreactionstotheactionofstressorsofteachingprofessionalactivityisanalyzed. Thedifferentiationoftypesofstressassessmentsofteachersinunfavorablesituationsisoutlined. Themeansandmethodsforrelievingstressinteachersareanalyzed. Itisprovedthatthenegativeeffectsofstressfulsituationsareopposedbytheactivepositionoftheteacher'spersonalityandindependenceindecision-making. 45 teachersofZhytomyrsecondaryschoolswerediagnosedwithsignsofprofession burnout. Ithasbeenfoundthatabout 60% ofteachershavevarioussignsofprofession burnout. Thestressfactorsthatfollowfromtheveryfunctionsofpedagogicalactivityandpotentiatethedevelopmentoffrustrationinteachersarehighlighted. Thenecessityofconductingtrainingworkonpersonalgrowthas a meansofpsychoprophylaxisofmentaloverloadinteachershasbeenproved. TheexperienceofconductingsuchtrainingsattheKrakowUniversityofEconomicsistakenintoaccount. Thenewlycreatedmethodicalmanualoftheauthorsofthearticleonconductingthetrainingprogramis funded.

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ